پاسخ خود آزمایی ادبیات 3 انسانی خودآزمایی درس اول( ستایش خدا و نعت پیامبرص)ص5 1-بیت سوم« یتیمی که ناکرده قران درست کتب خانه ی چند ملت بشست » 2- معراج 3ـ خانه ای که دارای حرمت و جنگ کردن در آن حرام است وهر کس در آن پناه می گرفت از حمله ی دیگران در امان بود. 4ـ بزرگ داشت ، پاس داشت و گرامی داشت. 5ـ گل زرد یاگل نرگس. 6ـ عطارد دبیر فلک و مظهر نویسندگی است . 7- فرشتگان. 8 – بیت6 درس ستایش خدا← «نماند هیچ کس او ماند و بس»
ادامه مطلب...
کنایه های درس کباب غاز ادبیات دوم دبیرستان کنایه های درس کباب غاز ادبیات دوم دبیرستان آب به دهان خشک شدن : کنایه از متعجب شدن مرا می گویی از تماشای این منظره هولناک آب به دهانم خشک شد آبروی کسی را ریختن : کنایه از بی اعتباری کردن یا رسوا کردن کسی گفت مگر می خواهی آبروی خودت را بریزی ؟
بقیه در ادامه مطلب
ادامه مطلب...
تغییرات کتب درسی متوسطه و منابع کنکورسراسری سال 91 در سالهای اخیر بیشتر کتب درسی تغییرات جزیی در جهت حذف داشته اند اما از آنجایی که منابع کنکور سراسری سال آینده یعنی سال 91 براساس سال چاپ کتب و جدول زیر تهیه می گردد برخود لازم دانستم تغییراتی را که در آن سالها بوجود آمده و الان بر روی کنکور تاثیرگذار خواهد شد به اطلاع دوستان عزیز برسانم . در ادامه مطلب
ادامه مطلب...
هخامنشی: هجری شمسی به عربی: رومی: ترکی: ایرانی: هجری قمری: میلادی:
چمن آرا, گل آور ,جان پرور, گرما خیز, آتش بیشه, جهان بخش, دژخوی, باران خیز, اندوه خیز, سرماده, برف آزر, مشکین فام.
حمل(بره), ثو ر( گا و), جوزا(دوقلو), سرطان(خرچنگ), اسد(شیر), سنبله(خوشه گندم), عقرب, میزان(ترازو), قوس(کمان), جوی(بزغاله), دلو(ظرف آب), حوت(ماهی).
آزار, نیسان, ایتار, خریزان, تموز, آساماه, ایلول, تشرین اول, تشرین آخر, کانون اول, کانون آخر, شباط.
بیرنجی, ایکنده, اوچنچی, درطونچی, بشنچی, آلتنجی, یدنجی, سکنجی, طوقونجی, اوئونجی, اون بیرنجی, حفشاط.
فروردین, اردیبهشت, خرداد, تیر, مرداد, شهریور, مهر, آبان, دی, بهمن, اسفند.
محرم, صفر, ربیع الاول, ربیع الثانی, جمادی الاول, جمادی الثانی, رجب, شعبان, رمضان, شوال, ذیقعده, ذیحجه.
ژانویه, فوریه, مارس, آوریل, مه, ژوئن, ژوئیه, اوت, سپتامبر, اکتبر, نوامبر, دسامبر
بارم بندی دروس تاریخ ادبیات ایران وجهان(1) و (2) ـ ارزشیابی مستمر (تاریخ ادبیات یران و جهان 1 و2 ) بقیه در ادامه مطلب
_ پژوهش (10 نمره )
_ پرسش های کلاسی(4 نمره )
_ آزمون کتبی (5 نمره )
_ تهیه دفتر ( 1 نمره )
ادامه مطلب...
ترصیع و موازنه
کلمه ی "ترصیع" در لغت به معنی "جواهر نشاندن" است، همانطور که مثلاً تاج جواهر نشان را تاج مرصع گویند یا به قلمدان و عصای خاتم کاری شده "ترصیع" می گویند. اما "ترصیع" در اصطلاح بدیع آن است که در قرینه های نظم یا نثر، هر لفظی با قرینه خود در وزن و حروف روی مطابق باشند. این صنعت در حقیقت نوعی از سجع متوازی است.
در قرآن مجید هم نمونه هایی از "ترصیع" دیده می شود: ان الابرار لفی نعیم و ان الفجار لفی جحیم. ان الینا ایابهم ثم ان علینا حسابهم.
ترصیع هم در نظم و هم در نثر دیده می شود: شام رفته و بام خفته، سال از عد بیرون و مال از حد افزون، همه را تلف کرده و اسف برده
ای منور به تو نجوم جلال وی مقرر به تو رسوم کمال بوستانی است صدر تو، زنعیم آسمانی است قدر تو، زجلال در کرامت ترا نبوده نظیر
ادامه مطلب...
درس دوم : ادبیّات حماسی : رستم و اشکبوس : فردوسی بیاموزیم 2 : واج آرایی درس دوم ادبیّات حماسی حماسه در لغت به معنای دلاوری و شجاعت است و در اصطلاح شعری است داستانی ، روایی با زمینه ی قهرمانی و رنگ قومی و ملّی که در آن حوادثی بیرون از حدود عادت جریان دارد ؛ حماسه داستان واقعی به اضافه خواسته ها و تمایلات و آرزوهای نیاکان ما در طول تاریخ است ، خواب و رؤیای تحقق ناپذیرآن ها . انواع منظومه های حماسی در ادبیّات ملل : 1- حماسه ی طبیعی ، 2- حماسه ی مصنوعی
ادامه مطلب...
درس سوم آموختیم که حماسه دو گونه است : طبیعی و مصنوعی یکی از حماسه های مصنوعی و سنّتی حمله ی حیدری از باذل مشهدی ( م . 1124 ) است . شاعر در این منظومه به شرح زندگی و جنگ های پیامبر (ص) و علی (ع) تا شهادت آن حضرت در محراب مسجد کوفه پرداخته است . قسمتی از این منظومه را که توصیف نبرد حضرت علی(ع) با عمرو بن عبدود است می خوانیم شاعر تحت تأثیر حماسه های ملّی این حماسه ی دینی را با دخل و تصرّف در اصل موضوع و آرایش صحنه ی نبرد به شیوه ی شاهنامه سروده است .درس سوم ادبیات سال دوم متوسطه ،
حماسه ی مصنوع : حمله ی حیدری : باذل مشهدی
ادامه مطلب...
اسلوب معادله منظور از اسلوب معادله یک ساختار مخصوص نحوی است که در شعر اعمال میشود. شاعر مطلبی را که غالبا یک مفهوم عقلی و از نوع خبری است، بیان میکند و برای اثبات ادعای خود دلیلی میآورد مثل این بیت صائب: اظهار عجز پیش ستمگر زابلهی است اشک کباب موجب طغیان آتش است
ادامه مطلب...
پُرسِش یا جملهٔ پرسشی، جملهای است که درآن پرسشی وجود داشتهباشد. در زبان فارسی جمله از لحاظ محتوی بر ۵ نوع است که جمله پرسشی یکی از آنان است. جمله پرسشی در زبان فارسی با استفاده از کلمات پرسشی یا تغییر لحن ساخته میشود و پیرامون رویداد کاری یا وقوع حالتی سوال میکند.در پایان جمله پرسشی از این نشانه «؟» استفاده می کنیم. نمونه: فردا چه روزی است؟ گاهی پرسش برای تاکید یا نفی مطلبی استفاده میشود که در صورت اول بدان جمله استفهام تاکیدی و در صورت دوم استفهام انکاری میگوییم نمونه: نگفتم این کار را نکن؟ (گفتم) استفهام تاکیدی چه کسی به تو گفت این کار را انجام دهی؟(هیچ کس) استفهام انکاری
ادامه مطلب...
همای رحمت علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را که به ما سوا فکندی همه سایه ی هما را علی : شبه جمله ، منادا هما : نماد سعادت ، مرغ سعادت ، پرنده ای از راسته ی شکاریان که در قدیم آن موجب سعادت می دانستند . همای رحمت : اضافه تشبیهی ، رحمت و بخشش خدا را به این پرنده تشبیه شده ، استعاره از حضرت علی (ع) تو چه آیتی خدا را آیت : نشانه را : برای ، نشانه ی متممی که : زیرا که ، که تعلیل ، علّت را بیان می کند ماسوا : ما سوی الله : همه چیز به غیر از خدا ، همه ی مخلوقات ، کائنات را : مفعولی
ادامه مطلب...
گفتاری در واج شناسی واج کوچک ترین واحد صوتی زبان است که معنایی ندارد اما تفاوت معنایی ایجاد می کند . مثلا / م/ در «مرد» واج است زیرا اگر / س/ را جانشین آن کنیم معنای واژه تغییر می کند :«سرد» واج در زبان فارسی دو نوع است : 1- صامت 2- مصوت
بقیه در ادامه مطلب
ادامه مطلب...
درفش کاویانی ضحاک پادشاه تازی انسانی ناپاک بود. او برای این که دو ماری که بر شانه اش روییده بودند را سیر نگهدارد، هر روز مغز دو انسان را به آنها می داد. او شبی در خواب دید که پسر جوانی با گرز بر سر او می کوبد. یک پیشگو به او گفت این پسر فریدون نام دارد. ضحاک هرچه به دنبال فریدون گشت او را پیدا نکرد. بنابراین به راه حلی فکر کرد. راه حلش این بود که گواهی ای بنویسد و همه بزرگان آن را امضا کنند. براساس این گواهی ضحاک به جز نیکی کاری نکرده است و حرفی جز به راستی نزده است. همه بزرگان به ناچار این گواهی را امضا کردند. اما ناگهان صدای داد و فریاد کسی از بیرون به گوش رسید. وی کاوه آهنگر نام داشت که درفش کاویانی او در تاریخ مشهور است. ...
ادامه مطلب...
مباحث کنکور سراسری 1- قواعد واجی ، واج 2- فرایند های واجی : 1- کاهش 2- افزایش 3- ابدال 4- ادغام ( فقط یک سؤال در کنکور سراسری 3- تکواژ ، واژه 4- ساختمانِ واژه (ساده ، مرکّب ، مشتق ، مشتق - مرکّب ) 5- گروه اسمی ( 1- وابسته های پیشین 2- وابسته های پسین 3- وابسته های وابسته ) 6- گروه فعلی ، گروه قیدی 7- جمله یِ ساده و اجزایِ آن و رسمِ نمودارِ درختی 8- ویرایش 9- کلمات دخیل
10- فاصله و نیم فاصله
ادامه مطلب...
آرش کمانگیر
برف میبارد،
برف میبارد به روی خار و خارا سنگ.
کوهها خاموش،
درهها دلتنگ،
راهها چشمانتظار کاروانی با صدای زنگ.
آرش کمانگیر
برف میبارد،
برف میبارد به روی خار و خارا سنگ.
کوهها خاموش،
درهها دلتنگ،
راهها چشمانتظار کاروانی با صدای زنگ.
بر نمیشد گر ز بام کلبهها دودی،
یا که سوسوی چراغی، گر پیامیمان نمیآورد،
رد پاها گر نمیافتاد روی جادهها لغزان،
ما چه میکردیم در کولاک دلآشفتۀ دمسرد؟
آنک آنک کلبهای روشن،
روی تپه، روبروی من. . .
ادامه مطلب...
کنایه:حتما شنیده اید که میگویند فلانی با گوشه و کنایه به من فهماند که...کنایه عبارتی است که دارای دو معنی دور و نزدیک است.که گوینده معنی دورش مورد نظرش است مثلا میگویند:
دیوار موش داره موشم گوش داره.
معنی نزدیک:واقعا توی دیوار موش هستمعنی دور:جاسوس و خبر چین و فضول هست.یعنی دزده.
...
ادامه مطلب...
اگر به فعل ساده یا پیش وندی یک یا چند تکواژ ازاد اضافه شود.فعل مرکب به دست می آید
فعل مرکب دو ویژگی دارد که برای تشخیص ساختمان فعل توجه بدان لازم است: 1-گسترش پذیر نیست ۲- جزء همراه فعل نقش پذیر نیست.
ادامه مطلب...